söndag, september 14, 2008

Priorat II








Till min glädje kan jag nu konstatera att Systembolaget tar in fler och fler viner från det katalanska distriktet Priorat. Mycket roligt. Jag har haft turen att prova en hel del Priorat under mina resor till Barcelona med omnejd under de senaste åren. Sedan 90-talet har detta område, eller DO, utvecklats otroligt och fått ett välförtjänt gott rykte.
Priorats historia sträcker sig långt tillbaka i tiden, så även dess tillverkningsmetoder. Namnet härstammar från munkar av kartusianordern, prieury, som på 11oo-talet etablerade sig i området.
Huvudsakliga druvor är Grenache (en av få högklassvin som lyckas med detta) samt Carignan.
Vinerna är ganska smakrika med relativt hög alkoholhalt, 13.5 % min för att kunna klassas som en Priorat. Den torra, steniga marken av skiffer och kvarts ger ganska tuffa förhållandet för odlingarna men så även vinet dess typiska karkatär.
Intressanta vinhus som jag stött på är Álvaro Palacios (Les Terasses har jag även hittat i Sverige), Mas Martinet och Costers del Siurana.
Som sagt, dyker ni på Priorat viner så prova det.
Nästa område på uppgång där nere tror jag kommer bli Montsant...

Inga kommentarer: